Új munkaerő felvételével kapcsolatos költségek dióhéjban – Gondolatébresztő

Kép forrása: Canva

Sok éves HR-es pályafutásom alatt azt láttam a cégek többségénél, akiknél vagy akikkel dolgoztam, hogy nem mérték fel azt, milyen költségei vannak annak, ha egy kolléga távozik a cégtől és újat kell felvenni, majd betanítani és előfordul az is, ha esetleg rosszul választottak és újra indul az ördögi kör.
Nézzük meg, melyek lehetnek ezek a költségek:

➡ Hirdetés költségei (egy sima egyszerű állásportálon megjelenő hirdetés ára, ha nem fizikai pozícióról beszélünk) 90.000 Ft + ÁFA körül
➡ Jelentkezőkkel kapcsolatos adminisztráció, adatbázis építése (1-2 HR-es munkatárs foglalkoztatása – Bruttó 300.000 Ft-os fizetés a minimum)
➡ Kiválasztási folyamat kidolgozásának, módosításának költségei.
➡ Elvárások, követelmények összeállítása a szakmai vezető segítségével, hirdetések megszerkesztése, elhelyezése a különböző hirdetési platformokon.
➡ HR-es munkatárs bérköltsége, önéletrajz szűrés és telefonos interjú, interjúra behívás, valamint a nem megfeleltek kiértesítése pozíciónként.
➡ Interjúztatás költsége: 1 HR-es és szakmai vezető részvételével, 10 interjúztatott főre levetítve.
➡ Külső tanácsadók költségei, ha bevonásuk szükséges a kiválasztási folyamatba (100 ezer forintos nagyságrend. Szakértői óradíj minimum 15.000 Ft)
➡ Üzemorvos költsége
➡ Távozott munkavállaló munkájának elvégzésével járó túlóraköltség, helyettesítés költsége.
➡ Betanulás és betanítás költsége. (mind a betanító, mind a betanuló költségeit is figyelembe kell venni)
➡ Átlagosan 2-3 hónap, míg az új munkavállaló elérni a pótolt munkavállaló hatékonyságát, tehát elmaradt hatékonysággal is kell számolni.
➡ Lehetnek olyan esetek, amikor a munkavállalót tanfolyamra is el kell küldeni, ennek költségei.

Ha ezeket számba vesszük, és megszorozzuk a havi/heti távozott munkavállalók számával, akkor mindenki cégéhez mérten meg tudja tervezni, milyen költségszintet jelent ez évente.

És ezen felül még számolni kell a vállalaton belüli hangulattal és elégedetlenséggel.

És akkor nem kalkuláltam azzal, hogy az utóbbi időben milyen nehéz szakképzett, gyakorlattal rendelkező, elhivatott munkaerőt találni számtalan területen.

Mindezt még fokozom azzal, hogy a távozó kolléga viszi magával a tudást, a tapasztalatot, amelyet nálunk szerzett és amelynek mértéke egyenes arányosan nő a cégnél eltöltött idővel. Úgy gondolom, ennek az értéke pedig felbecsülhetetlen.

Ha ezeket a költségeket a brand építésére, a munkavállalói elkötelezettség, lojalitás javítására, csapatépítésre, kollégák/vezetők fejlesztésére, motiválásra fordítanák a cégek, azt hiszem mindenki jól járna.

You Might Also Like

Leave a Reply

Back to top